summit

Changemaker Schools Summit 2016


Pionierzy edukacyjni z Europy i Świata spotkali się w Irlandii, by wspólnie zastanowić się jak sprawić, by wkrótce 16% dzieci w Europie było wzmocnionych by działać na rzecz wspólnego dobra!

Tutaj kilka słów od dyrektorek Szkół z mocą zmieniania świata w Polsce:

Uczestnictwo w CM Schools Summit 2016 było dla mnie niezwykle ważne. Spotkałam tam ludzi tak bardzo podobnych do mnie w myśleniu o edukacji, że miałam wrażenie, że rozumiemy się bez słów. Ale myślenie to jeszcze nie wszystko. Znaleźliśmy się tam nieprzypadkowo. Każdy z nas działa, i każdy jest innowatorem w swoim działaniu na rzecz rozwijania kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Wszyscy wiemy, że szkoła XXI wieku, to nie miejsce gdzie przychodzi się po wiedzę, która oczywiście jest ważna, ale miejsce, gdzie rozwija i kształtuje się człowiek: myślący, kreatywny, współpracujący, empatyczny, aktywny. Dziękuję Ashoce, bo dzięki Wam miałam szansę poznać ludzi z całego świata, którzy pracują w swoich środowiskach, aby wychować człowieka, który bierze odpowiedzialność za swoje działania, jest gotowy służyć innym, budować lepszą przyszłość dla świata i dla siebie.

W dzisiejszych czasach zmiany tak szybko zachodzą, że nie tylko nie wiemy, w jakim świecie żyć będą obecne dzieci, ale też nawet nie jesteśmy sobie w stanie tego świata wyobrazić. Przemiany cywilizacyjne, kulturowe i społeczne są tak szybkie i wręcz gwałtowne, że niezwykle ważne stają się kompetencje społeczne, takie jak: uważność, przywództwo, empatia, gotowość do zmian, współpraca. Każdy z nas może być pozytywnym zmianoczyńcą. Zmiany (szczególnie te oddolne, czasami drobne, ale za to niezwykle istotne w budowaniu naszych małych ekosystemów), jeśli jest ich coraz więcej i rozprzestrzeniają się dzięki wymianie doświadczeń, mają szansę przełożyć się na większą, a co najważniejsze trwałą zmianę systemową.14708131_1244370398918609_6008243186182865130_n

Nauczyłam się podczas tego spotkania bardzo ważnej rzeczy: zmiana w szkole zawsze jest możliwa, gdyż każdego roku „szkoła jest nowa”, tzn. zaczyna się nowy rok szkolny, przychodzą po wakacjach „nowe” dzieci, nauczyciele i uczniowie mają nowe pomysły, nic nie jest takie samo, jak rok wcześniej. Dlatego szkoła jest to organizacja, które zawsze może się rozwijać.  I my co roku dostajemy nową szansę, aby ten rozwój szkoły, a przez to naszych uczniów i nas samych uczynić jeszcze lepszym, wartościowszym, efektywniejszym.

Nowe pomysły i doświadczenia zabiorę ze sobą i „zarażę” nimi moich współpracowników. Niektóre możemy wykorzystać natychmiast, a inne staną się początkiem procesu, który rozpoczniemy. Szczególnie ważna w mojej ocenie będzie praca z uczniami, aby potrafili jeszcze lepiej budować odpowiedzialność za siebie i innych. Chciałabym bardzo na następnym spotkaniu przedstawicieli Szkół z mocą… powiedzieć, że energię, którą dostałam w Irlandii poprzez te niesamowite spotkania, relacje, dyskusje, refleksje i idee, spożytkowałam dla budowania lepszej szkoły. Takiej, w której każde dziecko czuje się ważne i akceptowane, gdzie nie porównuje się go z innymi dziećmi, i gdzie może budować poczucie własnej wartości, a jednocześnie dla każdego dziecka tej szkoły drugi człowiek jest ważny i wartościowy, a gdy tego potrzebuje otoczony wsparciem i troską.

Monika Zatorska

dyrektor Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Konarach, Szkoły z mocą zmienienia Świata


Edukacja na miarę naszych czasów, czyli jaka?To motyw przewodni Szczytu Innowatorów Edukacyjnych zorganizowanego w Irlandii w ostatnich dniach przez Fundację Ashoka. Spotkanie dało wszystkim  uczestnikom możliwość spojrzenia na wyzwania, jakie stoją przed szkołami z całego świata, o czym mówiła przedstawicielka OECD, a także refleksji nad tym, jak sprawić, by edukacja odpowiedziała na nie, czyli jak budować szkolny ekosystem skrojony na miarę naszych czasów. Mieliśmy okazję wymienić doświadczenia, a także poznać metody pracy innych innowatorów.Uczmy rozwiązywania problemów i kreatywności!Dajmy młodym ludziom poczucie sprawstwa!Uczmy współpracy, empatii, uważności, przywództwa i brania odpowiedzialności!Twórzmy środowisko uczenia się, w którym porażka nie oznacza końca świata, a jedynie początek nowych możliwości!

Edukacja odpowiadająca wyzwaniom współczesnego świata zaciekawia, jest twórcza, a nie odtwórcza, stawia na relacje i dobrą komunikację, wykorzystuje w mądry sposób nowe media, współpracuje ze środowiskiem lokalnym, modeluje postawy, kształtuje prężność. img_20161020_145816.jpg

Uczymy się, by wiedzieć, umieć, żyć razem z innymi, działać oraz by po prostu być i tworzyć lepszy świat.Doświadczenia i wiedzę wyniesioną ze spotkania z innymi innowatorami edukacyjnymi będę wdrażała w swej pracy dyrektora i edukatora, a następnie opisywała w blogowej przestrzeni. Dzisiaj chciałabym się podzielić kilkoma głównymi myślami/refleksjami, które wydały mi się ważne.Nie doceniamy mądrości dzieci/młodych ludzi – a tymczasem praktyka pokazuje, że odpowiednio moderowani potrafią tworzyć fantastyczne rzeczy, być aktywni, dzielić się swoją wiedzą z innymi.

Belgijska szkoła z mocą realizowała projekt, w trakcie którego młodzież uczyła filozofii młodsze dzieci. W szwedzkiej szkole z kolei to młodzież prowadzi warsztaty dla nauczycieli i rodziców. Przykłady można mnożyć. O tym również napiszę więcej wkrótce.Lepiej zrobić coś małego, niż frustrować się tym, że nie zrobiło się wszystkiego – to ważne zdanie dla tych, którzy nie wierzą w swoje poczucie sprawstwa. A jednak! Małe rzeczy wpływają na większe. Oddolne działanie, zmienianie swojej rzeczywistości, w tym też szkolnej, przekłada się na większą zmianę, szczególnie wtedy, gdy dzielimy się swymi doświadczeniami z innymi.

Moje wrażenia ze spotkania w Irlandii są bardzo pozytywne. Po pierwsze, pomimo szumnej nazwy – „szczyt” i obecności wielu ważnych gości, było to wydarzenie dalekie od zadęcia. Jak w dobrze skrojonej szkole, atmosfera sprzyjała pracy, dokonywaniu wyborów, uczeniu się poprzez działanie, budowaniu relacji. Po drugie, dała możliwość wymiany doświadczeń i rozmów w trakcie paneli oraz warsztatów, a także bardzo dobrze zaplanowanego czasu nieformalnego. Teraz nie pozostaje nic innego, jak dalej działać, przy okazji  upowszechniając dobre praktyki i doświadczenia w budowaniu edukacji na miarę czasów, w jakich żyjemy.

Oktawia Gorzeńska

dyrektor Gimnazjum nr 1 w Gdyni, Szkoły z mocą zmieniania świata
artykuł z https://eduzmieniacz.wordpress.com/

Zapraszamy także do obejrzenia filmu z pierwszego dnia spotkania w Irlandii.

 film

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Pozostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *